Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Bij sommige jongeren kan dyslexie helaas leiden tot faalangst, somberheid, en minder zelfvertrouwen. Dit geldt voor basisschoolkinderen, maar in nog sterkere mate voor jongeren in het voortgezet onderwijs. Op het voortgezet onderwijs wordt immers, wat lees- en schrijfvaardigheid betreft, een hogere verwerkingssnelheid verwacht dan op de basisschool. Met het oog op een goed verloop van de persoonlijkheidsontwikkeling van dyslectische jongeren is het belangrijk om aandacht te schenken aan de mogelijke sociaal-emotionele gevolgen van dyslexie.In dit boek wordt een behandelingsprotocol gepresenteerd van een groepstraining voor het beter kunnen hanteren van dyslexie, waardoor de kans op het ontwikkelen van secundaire problemen wordt geminimaliseerd. Het behandelingsprogramma richt zich op dyslectische jongeren in de leeftijdscategorie van tien tot en met zestien jaar met (beginnende) psychische klachten. De training omvat elf sessies, één terugkomsessie en twee ouderbijeenkomsten.Voor de jongeren zelf is een bijbehorend werkboek ontwikkeld. Dit werkboek is apart te bestellen.
Pupil counseling. Pupil guidance --- Orthopedagogics --- leerlingenbegeleiding --- dyslexie --- psychosociale hulpverlening --- faalangst
Choose an application
Inhoudsopgave 1 Een orintatie op de begrippen overdracht en tegenoverdracht 2 Overdracht en tegenoverdracht 3 (Tegen)overdracht vanuit het kind (Tegen)overdracht bezien vanuit de Transactionele Analyse 4 Kenmerken van praktijksituaties 5 Beroepshouding en vaardigheden van de werker In dit boek worden de begrippen overdracht en tegenoverdracht, oorspronkelijk ontwikkeld door Freud, vertaald naar de alledaagse beroepspraktijk van begeleiders van clinten. Onder overdracht wordt verstaan het onbewust overdragen van oude gevoelens van de clint op de hulpverlener of begeleider. Tegenoverdracht is het onbewust overdragen van oude gevoelens van de hulpverlener of begeleider op de clint. Bij overdracht en tegenoverdracht wordt onbewust een gevoel van verwachting van hoe de ander naar jou kijkt geprojecteerd. Jij vult in hoe de ander naar jou kijkt en hoe de ander zich voelt tegenover jou. De kans dat je daarmee naast de werkelijkheid zit, is groot. Hier ligt dus een potentile bron voor miscommunicatie. Het heeft echter een fundamentele invloed op het begeleidingsproces en op de kwaliteit van de communicatie. In dit boek worden eerst de begrippen uitgewerkt vanuit verschillende theoretische benaderingen: zoals de psychoanalytische benadering en de transactionele analyse. Daarna volgen enkele praktijkhoofdstukken die de vertaalslag maken naar herkenning in de beroepspraktijk van hulpverleners en begeleiders. Het boek wordt afgesloten met een hoofdstuk om, vanuit een professionele invalshoek, bewust te leren omgaan met overdracht en tegenoverdracht Het boek is geschikt als ondersteuning van de professionele vaardigheden voor trainers, coaches, persoonlijk begeleiders en hulpverleners zoals maatschappelijk werkers en sociaal pedagogisch hulpverleners. Het aardige van dit boek is dat een begrip uit de psychoanalyse, de overdracht en de tegenoverdracht, wordt geplaatst in en naar andere situaties dan in een psychotherapeutische context. Waarbij gevoelens uit de kindertijd opnieuw actueel worden en geprojecteerd Worden op de therapeut, die daar mee om weet te gaan ten behoeve van de verandering van zijn clint/patiënt. Want het eigen kind dient losgemaakt te worden uit de vervlechting van de volwassene. Ook in de normale dagelijkse omgang met elkaar dragen wij bewust en meestal onbewust gevoelens, verwachtingen, verlangens en vooroordelen op elkaar over. Wij houden elkaar soms gevangen in die beelden. Het is een onderdeel van socialisatie en identificatie. Wij vormen ons een beeld van onszelf en van de omgeving (de ander). Overdrachtsgevoelens spelen altijd een rol. Het is goed om die mechanismen te leren kennen. Het is een teken van volwassenheid en integratie als je weet om te gaan met de eigen gevoelens van die overdracht en tegenoverdracht. Dit leerzame boek is belangrijk voor de beroepspraktijk van de hulpverlening, maar ook voor het onderwijs en andere beroepen waar het menselijk gedrag centraal staat. De schrijfster is werkzaam in het sociaal-agogisch beroepsonderwijs.
patiënt-therapeut relatie --- psychotherapie --- 607.2 --- Projectie (psychologie) --- Psychosociale hulpverlening --- Projectie (psychologie). --- overdracht en tegenoverdracht --- Social psychology --- Depth psychology --- Psychosociale hulpverlening. --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
De afkorting KOPP staat voor Kinderen van Ouders met Psychiatrische Problemen. De film duurt is geschikt voor voorlichtingen, deskundigheidsbevordering, cliënten en hun kinderen. In korte scènes komen thema's aan bod zoals parentificatie, ontspanning, praten met anderen, omgaan met emoties, etc.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Pupil counseling. Pupil guidance --- Orthopedagogics --- leerlingenbegeleiding --- dyslexie --- psychosociale hulpverlening --- faalangst --- Dyslexie --- Leesprobleem --- Spellingsprobleem --- Zorgverbreding --- Secundair onderwijs --- Psychosociaal probleem --- Jongere
Choose an application
De psychosociale oncologie richt zich op psychologische en sociale aspecten van kanker en het bevorderen van psychosociale zorg. De eerste druk van 'Psychologische patiëntenzorg in de oncologie' heeft een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan de psychosociaal oncologische kennis in het Nederlandse taalgebied. Het veld heeft zich echter de afgelopen acht jaar sterk ontwikkeld. Daardoor ontstond behoefte aan een tweede, geheel herziene druk. Deel 1 richt zich op achtergrondkennis voor de psychologische behandeling van kankerpatiënten: epidemiologie, medische behandeling, genetische aspecten, gevolgen van en omgaan met de ziekte, existentiële aspecten, organisatie van zorg en het proces van sterven. In deel 2 staan algemene principes van psychosociale hulpverlening centraal: screening op psychosociale problemen, diagnostiek, behandeling vanuit verschillende psychotherapeutische kaders en revalidatie. In deel 3 ligt de nadruk op specifieke psychosociale problemen als vermoeidheid, pijn, seksualiteit, ontkenning, depressie en angst, agressie, persoonlijkheidsstoornissen, organisch-psychiatrische factoren en niet-reguliere behandeling. 'Psychologische patiëntenzorg in de oncologie' is bedoeld voor alle professionals die te maken hebben met de psychosociale aspecten van kanker: psychologen, maatschappelijk werkenden, verpleegkundigen, huisartsen, medisch specialisten en paramedici. Dankzij de bijdragen van erkende onderzoekers en psychologen/psychotherapeuten heeft de redactie een uniek, omvattend handboek kunnen samenstellen, bedoeld om de professionalisering van de beroepsgroep te bevorderen en de kennis bijeen te brengen die van belang is voor de kwaliteit van zorg aan patiënten.
Medische psychologie --- Kankerpatiënten --- Gezondheidspsychologie. --- Psychosociale hulpverlening. --- Oncology. Neoplasms --- kankerpatiënten --- kwaadaardige gezwellen --- patiëntenbegeleiding --- medische psychologie --- case management --- Psychology --- Social policy and particular groups --- Kanker --- Kankerpatiënten ; psychosociale hulpverlening --- oncologie --- patiëntenzorg --- Oncologie --- Psychologie --- Gezondheidszorg --- 605.91 --- kanker --- Oncologie (hematologie) (kwaadaardige gezwellen (hematologie), lymfoom (non-Hodgkin), myeloom) --- oncologie (gez) --- patiëntenbegeleiding (gez) --- 606.8 --- kanker, oncologie --- Man --- Volwassene --- Kankerpatiënten ; psychosociale hulpverlening
Choose an application
Studeren én psychische problemen hebben is een combinatie die garant staat voor een grote uitdaging. Uit ons onderzoek naar belangrijke condities voor begeleiding en ondersteuning van studenten met psychische problemen blijkt, dat studenten graag willen dat docenten, studieloopbaancoaches en studentendecanen hun de vraag stellen: ‘Wat wil jij?’Wij ontdekten dat het niet zo vanzelfsprekend is om studenten deze vraag te stellen. Het beleid van hogescholen en universiteiten gaat ervan uit, dat studentendecanen en studieloopbaancoaches vraaggericht hulp bieden, maar in de praktijk is niet duidelijk hoe dat in zijn werk kan gaan. Studenten, ook studenten met psychische problemen, willen graag zelf de regie houden over hun studie.We besteden in het boek aandacht aan de volgende onderwerpen: • Wat willen studenten met psychische problemen en op welke wijze kunnen zij hun krachtbronnen en talenten zo goed mogelijk benutten? • Welke visies zijn er op begeleiding bij psychische problemen? • Wat zijn actuele opvattingen over herstel en ervaringsdeskundigheid? • Welke psychische symptomen kunnen een rol spelen? • Welke coachingsvragen kunnen studieloopbaancoaches en docenten stellen? • Hoe moet de onderwijsorganisatie ingericht zijn om studenten met psychische problemen voor het hoger onderwijs te behouden?‘Wat wil jij?’ is bedoeld als deskundigheidsontwikkeling voor docenten, studieloopbaancoaches en studentendecanen in het hoger onderwijs. Studenten uit de doelgroep studeren aan hogescholen en universiteiten. Door gebrek aan kennis bij diegenen die hen begeleiden vallen ze vaak onnodig vroegtijdig uit of lopen studieachterstanden op.Met de recent ontwikkelde inzichten en kennis op dit gebied hopen we deze onderwijsprofessionals de ondersteuning te bieden die nodig is om deze groep studenten effectief en succesvol begeleiding te bieden.Voor rehabilitatiecoaches uit de GGz is het boek een handreiking om in een begeleidingstraject scholingsvragen mee te nemen. Als u op de hoogte wilt zijn van leren en studeren met psychische problemen is het boek een must.
Studenten --- Studeren en gezondheid. --- Studiebegeleiding --- Psychosociale hulpverlening. --- Hoger onderwijs. --- Cognitive psychology --- studiebegeleiding --- kinderen met een beperking --- studeren --- Study methods --- psychiatrische patiënten --- Higher education --- Students --- Belgium --- Study and teaching --- Students with mental disabilities --- Accompaniment --- 489.52 --- hoger onderwijs --- psychosociale problemen --- Psychosociale hulpverlening --- psychische problemen --- Psychosociale problemen --- Studiebegeleiding ; hoger onderwijs --- 364.4 --- Psychische stoornissen --- Studenten ; psychosociale hulpverlening --- hoger onderwijs - studiebegeleiding --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- 371.21 --- Geestelijke gezondheidszorg --- Provincie West-Vlaanderen --- Psychosociaal probleem --- Student
Choose an application
In dit boek wordt de samenhang tussen de psychosociale ontwikkeling van een leerling en diens educatieve ontwikkeling beschreven. Stagnatie in de psychosociale ontwikkeling leidt bijna altijd tot problemen bij de educatieve ontwikkeling en omgekeerd. De auteurs stellen dan ook dat de school zich (mede) verantwoordelijk dient te gedragen voor de psychosociale ontwikkeling van zijn leerlingen. In de eerste hoofdstukken van dit boek worden deze theoretische uitgangspunten uitvoerig beschreven. Vervolgens worden de verschillende aspecten van effectieve communicatie behandeld. De auteurs gaan ook uitvoerig in op 3 belangrijke houdingsaspecten van de begeleider: afstandelijke betrokkenheid, belangeloze belangstelling en dienstbare deskundigheid. Voorzichtigheid, waarborg van privacy, begripvolle communicatie en erkenning van de loyaliteit tussen ouders en kinderen zijn voorwaarden voor succes. De voorbeelden in het boek dienen om de koppeling van theorie naar praktijk te vergemakkelijken en de vaardigheden te vergroten: tal van schrijnende verhalen illustreren situaties in gezinnen van autochtone en allochtone ouders. Het boek is geschreven voor leraren/docenten, mentoren en leerlingbegeleiders: zij die vanuit hun beroep of opleiding te maken hebben met de psychosociale begeleiding van leerlingen. Managers in het onderwijs krijgen praktische adviezen voor de inrichting van de zorg in hun organisatie
Pupil counseling. Pupil guidance --- leerlingenbegeleiding --- psychosociale hulpverlening --- Onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Gedragsproblemen --- Psychosociale problemen --- Zorgverbreding --- Contextuele theorie --- Gedragsprobleem --- Psychosociaal probleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|